Termen cautat
Reteta

Dieta pentru prevenirea cancerului


Autor: george

 

Sunteti interesati sa faceti tot ce va sta in putere pentru a va imbunatati starea generala de sanatate si a combate cancerul? Indiferent daca istoricul medical al familiei cuprinde diagnosticul de cancer, daca o persoana iubita sau chiar dumneavoastra luptati cu aceasta conditie medicala, alegerile alimentare pe care le faceti conteaza intr-o masura mare. In consecinta, unele mancaruri cresc riscul de cancer, in vreme ce altele au capacitatea de a fortifia sistemul imunitar, imbunatatind starea generala de sanatate si rezistenta la anumite boli si afectiuni.

Cancerul si alimentatia

 

 


Este foarte adevarat faptul ca nu toate bolile si afectiunile din organism pot fi evitate sau prevenite insa anumite alegeri, precum fumatul, consumul excesiv de alcool, lipsa exercitiilor fizice, alaturi de alimente nesanatoase pot influenta in mod decisiv cursul vietii noastre. Astfel, evitarea consumului excesiv de alcool, tutun si mentinerea unui mod de viata activ din punct de vedere fizic reprezinta modalitatea ideala de a reduce riscul de aparitie al cancerului. Chiar si in aceste conditii alimentatia ramane un factor vital in lupta cu aparitia acestei conditii medicale.

1. Consumati cat mai multe mancaruri pe baza de plante

 

 


Cea mai buna dieta pentru prevenirea cancerului este formata cu precadere din legume, fructe si cereale integrale. Cu cat aceste mancaruri sunt mai putin procesate, pastrandu-se forma si compozitia lor naturala, cu atat efectul lor este mai puternic asupra organismului.

Exista multe modalitati de a introduce mancarurile pe baza de legume si fructe in alimentatie. Astfel, imaginati-va un platou pe care sa il umpleti in proportie de 2/3 cu fructe, legume, fasole, cereale integrale, in vreme ce pestele, produsele lactate si carnea nu trebuie sa ocupe mai mult de 1/3 din platou. La fel de important ramane si incercarea de a minimiza cantitatea de mancaruri procesate. De exemplu, alegeti marul proaspat in locul sucului de mere, sau consumati in bol de faina de ovaz cu stafide in locul prajiturii din faina de ovaz si stafide.

Sfaturi pentru un meniu sanatos
Mic dejun

 

 




     
  • Adaugati fructe si cateva seminte sau nuci la cerelalele integrale pe care le serviti la micul dejun (faina de ovaz)



  •  

 

 

 

Pranz

 

 

 




     
  • Mancati o salata mare la care sa adaugati tipurile preferate de fasole sau mazare. Intotdeauna consumati la pranz laptuci si rosii, alaturi de o cantitate cat mai mare de legume. Deasemenea, pentru fiecare sandwich optati pentru paine din cereale integrale.



  •  

 

 

 

Gustare

 

 

 




     
  • Fructe si legume proaspete, precum mere si banane, alaturi de cartofi, telina, castraveti, jicama, ardei sunt excelente in combinatie cu humus cu putine grasimi. Dupa gust puteti adauga nuci, seminte sau fructe uscate.



  •  

 

 

 

Cina

 

 

 




     
  • Adaugati legume congelate sau proaspete la pastele cu sos sau mancarurile cu orez. Deasemenea puteti alege si cartofi copti cu topping de broccoli si iaurt, legume saute si sos salsa. Inlocuiti sosurile cremoase pentru paste cu legumele saute si sos de rosii si o cantitate mica de fructe uscate.



  •  

 

 

 

Desert

 

 

 




     
  • Alegeti fructele in locul deserturilor elaborate, sau doar o bucatica de ciocolata neagra.



  •  

 

 

 

2. Consumati mancaruri pe baza de fibre

 

 

 


Un alt avantaj al dietelor pe baza de plante este cresterea cantitatii de fibre introdusa in organism. Fibrele reprezinta acea parte a plantelor (fructe, legume si cereale) pe care organismul uman nu o poate digera. In consecinta, fibrele joaca un rol extrem de important in pastrarea sanatatii sistemului digestiv.

Fibrele pot fi gasite in fructe, legume si cereale integrale, iar cu cat mancarurile dumneavoastra sunt alcatuite dintr-un numar mai mare de alimente neprocesate cu atat este mai mare cantitatea de fibre.

Carnea, produsele lactate, mancarurile albe precum paine alba, orez alb si pastele nu contin fibre.

Sfaturi pentru a adauga fibrele in dieta dumneavoastra:

 

 




     
  • Optati pentru orez brun in locul orezului alb.

  • Inlocuiti painea alba cu paine din cereale integrale.

  • Optati pentru o briosa cu tarate in locul croissanturilor.

  • Optati pentru popcorn in locul chipsurilor de cartofi.

  • Consumati fructe proaspete precum pere, banane sau mere.

  • Optati pentru cartofi fierti (consumand inclusiv coaja), in locul piureului.

  • Consumati morcovi, telina, ardei grasi cu humus sau sos de salsa, in locul dressingului sau al sosurilor cremoase.

  • Folositi fasole in loc de carne in chili, taco sau chiar hamburgeri.



  •  

 

 

 

3.Reduceti cantitatea de carne

 

 

 


Studiile statistice au relevat faptul ca persoanele vegetariene prezinta cu aproximativ 50% mai putine sanse de a se confrunta cu aparitia unei forme de cancer. Explicatia consta in primul rand in faptul ca produsele din carne si carnea nu contin fibre sau alti nutrienti care sa asigure protectie impotriva dezvoltarii cancerului. Mai mult decat atat, carnea detine un continut mare de grasimi, de cele mai multe ori fiind vorba despre grasimile saturate. Acest lucru nu inseamna neaparat eliminare definitiva a carnii din alimentatia dumneavoastra, ci doar consumul ei in cantitati moderate. Pasii pe care trebuie sa ii urmati sunt urmatorii:
Consumati o cantitate cat mai mica de carne. Aveti grija ca acest aliment sa nu depaseasca mai putin de 15% din totalul zilnic de calorii.

 

 

Sfaturi pentru a reduce consumul de carne

 

 




     
  • Consumati carne rosie doar ocazional, intrucat acest aliment este bogat in grasimi saturate.

  • Reduceti la fiecare masa dimensiunea portiilor de carne. Pentru un mai bun control portia de carne pe care o consumati trebuie sa incapa in palma dumneavoastra.

  • Nu folositi carnea ca pe fel principal si ca pe un antreu sau garnitura, pentru a da savoare mancarurilor dumneavoastra.

  • Adaugati fasole sau alte legume cu un continut bogat in proteine la mancarurile din carne.

  • Alegeti tipurile de carne slaba, precum peste, pui, sau curcan.

  • Evitati carnea procesata, regasita in hotdogi, carnati si salam.



  •  

 

 

 

4. Alegeti grasimile cu atentie

 

 

 


Avantajele majore ale reducerii cantitatii de carne din alimentatia dumneavoastra consta intr-un mai bun control asupra grasimilor nesanatoase. Astfel, o alimentatie cu un continut bogat in grasimi creste riscul de aparitie a mai multor tipuri de cancer. Cu toate acestea reducerea in intregime a grasimilor nu reprezinta un raspuns. De fapt anumite tipuri de grasimi pot oferi protectie impotriva cancerului.

Doua dintre cele mai periculoase tipuri de grasimi sunt grasimile trans si cele saturale. Grasimile saturate sunt regasite cu precadere in produse de origine animala, precum carne rosie si produse lactate. Grasimile trans, denumite si uleiuri hidrogenate, sunt create prin adaugarea hidrogenului la uleiurile vegetale pentru a le adauga consistenta.

Exista anumite tipuri de grasimi cu rol de prevenire a cancerului, iar acestea sunt grasimile nesaturate, extrase din plante si cu forma lichida la temperatura camerei. Acestea sunt uleiul de masline, canola, nuci si avocado. Deasemenea, specialistii sustin ca este recomandat sa introduceti in alimentatie mancarurile cu un continut bogat de acizi grasi omega 3, ce au rolul de a ameliora inflamatiile din organism.

Sfaturi pentru alegerea grasimilor cu rol de prevenire a cancerului:

 

 




     
  • Reduceti consumul de carne rosie, unt si oua, acestea reprezentand sursele principale de grasimi saturate.

  • Folositi uleiul de masline sau de canola pentru a pregati hrana.

  • Cititi cu atentie lista de ingrediente de pe ambalajele fiecarui produs.

  • Inlaturati grasimea de pe carne inainte de a o pregati, si evitati sa mancati pielea de pui.

  • Alegeti produsele lactate fara grasimi.

  • Adaugati nuci si seminte la cereale, salate, supe si alte feluri de mancare. Cele mai indicate sunt nucile, migdalele, semintele de dovleac, alunele si semintele se susan.

  • Folositi ulei din seminte de in pentru smoothies, dressinguri pentru salate, sau sos de mere. Nu il folositi la gatit, intrucat uleiul de seminte de in isi pierde proprietatile atunci cand este incalzit.

  • Limitati mancarea de fast food, bogata in grasimi trans.

  • Consumati peste o data sau de 2 ori pe saptamana.



  •  

 

 

 

5. Alimente care ofera protectie impotriva cancerului

Sistemul imunitar va mentine sanatosi intrucat lupta cu toate microorganismele daunatoare ce ajung la nivelul organismului dumneavoastra, in aceasta categorie fiind incluse si celulele canceroase. In acest sens, exista o gama larga de alimente pe care sa le consumati pentru a va fortifia sistemul imunitar, insa ceea ce trebuie sa intelegem cu totii este faptul ca nu exista un ingredient minune.

Sfaturi utile pentru a introduce in alimenatatie a produselor cu rol de prevenirea cancerului:

 

 

 




     
  • Cresteti cantitatea de antioxidanti extrasa din alimentatie. Antioxidanti sunt vitamine care ajuta la functionarea celulara optima la nivelul organsimului. Fructele si legumele reprezinta cea mai buna sura de antioxidanti precum beta caroten, vitamina C si E si selenium.

  • Consumati o varietate mare de fructe si legume viu-colorate, bogate in fitochimicale.

  • Adaugati in alimentatia dumneavoastra condimente pentru fortifierea sistemului imunitar, precum usturoi, ghimbir, curry, turmeric, busuioc, rozmarin sau coriandru.

  • Consumati o cantitate mare de apa, esentiala desfasurarii tuturor proceselor din organism.



  •  

 

 

 

6. Pregatiti mancarea intr-un mod sanatos

 

 

 


Iata cateva sfaturi care va pot fi de folos pentru a pregati mancarea intr-un mod cat mai sanatos:

 

 




     
  • Mancati cel putin cateva fructe si legume proaspete, acestea avand un continut bogat in vitamine si minerale.

  • Cand pregatiti legumele lasati-le pe foc pana se imnoaie adaugand putina apa.

  • Spalati sau decojiti fructele si legumele inainte de a le consuma.



  •  

 

 

 

 

 

 

Imagini